Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

BMW 635 CSi Hartge: československá autolegenda je v Lánech

  13:00
Muzeum sportovních vozů v Lánech rozšířilo svou kolekci exponátů o automobil, jenž lze označit za nový klenot rozsáhlé sbírky. Jde o BMW 635 CSi Hartge, s nímž v roce 1983 na evropských tratích zářili legendární závodníci Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge. Vůz v bílo-modré kombinaci s výjimečně rychlými Čechoslováky byl před pětadvaceti lety postrachem továrních týmů s jezdci formule 1 a dalšími jezdeckými esy.

BMW 635 CSi Hartge | foto: Muzeum sportovních vozů Lány

Jen nedostatek zkušeností a tučného rozpočtu zapříčinil, že se dvojice libereckých jezdců neprosadila v roce 1983 ještě více než dvěma výsledky na stupních vítězů v ME cestovních automobilů. Výkony za volantem bavorského automobilu tehdejší skupiny A přesto nastartovaly kariéry obou pilotů v dalších letech.

BMW 635 CSi Hartge

O Zdeňka Vojtěcha se na pomezí let 1983/84 přetahovali Tom Walkinshaw se svým týmem Jaguar TWR a šéfové tovární stáje BMW. Břetislav Enge zůstal mezi nejrychlejšími piloty soukromých vozů BMW, přičemž v roce 1986 se stal oficiálním pilotem bavorské značky v týmu Linder. Za střídače tehdy míval také tenkrát aktuálního jezdce F1 Christiana Dannera.

Rychlí exoti
"Hned bych se projel. Jde to nastartovat?" zněla první slova Tomáše Engeho, jen co se do lánského muzea přijel na bavorskou automobilovou perlu podívat. Jakmile dorazili jeho otec Břetislav a syn Zdeňka Vojtěcha Štěpán, rozjelo se dlouhé a pestré povídání.

BMW 635 CSi Hartge

Motor - Schrick BMW, 6 válců v řadě
- objem 3475 ccm
- rozvod 1xOHC
- 2 ventily na válec
- výkon 308 koní
Převodovka - pětistupňová Getrag s řazení H
Hmotnost - 1 185 kg
Pneumatiky - Pirelli

Plné vzpomínek táty Engeho a postřehů obou pokračovatelů liberecké závodnické líhně. Jejich rozhovor glosoval autor funkční repliky Luboš Matoušek, dlouholetý technik společnosti Charouz Racing System a pak i tehdejší týmový manažer Václav Bervid.

"Byli jsme za exoty, ovšem pekelně rychlé exoty z Československa," vzpomíná Václav Bervid. "Do roku 1981 sice Zdenda se Slávkem a dalšími piloty jezdili Evropu s legendární Škodou 130 RS, ale mít BMW nejsilnější divize, to bylo do té doby něco nepředstavitelného. Jenže všechny ty hvězdy včetně jezdců F1 nás přehlížely jen do chvíle, než uviděly časy našich kluků."

BMW 635 CSi Hartge

Československé BMW tenkrát úspěšně bojovalo s jezdci jako byli Hans-Joachim Stuck, Tom Walkinshaw, Manfred Winkelhock, Johnny Cecotto, Dieter Quester, Helmut Kelleners, Hans Heyer či Jonathan Palmer.

Zatímco renomované stáje, většinou s tovární účastí značek, třeba Schnitzer, Jaguar a Austin Rover TWR, Juma, Eggenberger, byly profesionálními sestavami s perfektním zázemím i rozpočtem, Čechoslováci vše poznávali doslova za pochodu.

BMW 635 CSi Hartge

Jejich přebudovaný autobus Karosa ŠL sloužil pro transport závoďáku stejně jako kuchyně a ložnice. "Neměli jsme peníze na preventivní výměny důležitých dílů. Na to jsme dopláceli nejvíc," vypráví Bervid. "Navíc jsme nikdy přesně nevěděli, jestli nás Svazarm pustí na příští závody, to také hrálo svou roli."

Dřina za volantem
"Paměť mi sice moc neslouží (smích), ale na tenhle auťák se nedá zapomenout,"  řekl v lánském muzeu Břetislav Enge. Z domova přivezl kromě kroniky plné fotografií i svou tehdejší kombinézu a nejcennější trofej – pohár za druhé místo z italského Mugella. Tyto dvě relikvie českého motorsportu obratem věnoval muzeu.

"Řízení bylo hodně náročné, hlavně v maratonu na čtyřiadvacet hodin ve Spa. Na doporučení BMW Motorsport se v autě neměl používat posilovač řízení. Hrozilo totiž poškození motoru," líčí Enge starší. "Když už jsem skoro nemohl, natočil jsem volant a s pomocí plynu projel plynulým smykem…"

BMW 635 CSi Hartge

Štěpánovi Vojtěchovi i Tomáši Engemu bylo v roce 1983 šest let. Tátové od jara do podzimu závodili napříč Evropou, pouze jedinkrát za sezonu, v červnovém Brně, jim mohli být nablízku. Tenkrát se ale stáj Václava Bervida výjimečně představila i na trati Havířov-Šenov. "Na Brno 1983 žádnou vzpomínku nemám, ale dodnes si vybavuji, že jsem se v Havířově nemohl v tlačenici dostat k tátovi," vypráví Štěpán Vojtěch.

"A taky mám v paměti nějakou zkušební jízdu na letišti. Byli jsme vzadu v autě s bráchou Tomášem a dalším Tomem, malým Engem. Drželi jsme se ochranného rámu a koukali, jak táta kmitá s volantem," poznamenává Štěpán Vojtěch.

Při vzpomínce se směje stejně jako jeho kamarád Tomáš Enge, který prohodí: "Bylo to tenkrát velké závodění a naši tátové byli častokrát rychlejší než všechny tehdejší hvězdy. Rád bych tu dobu také zažil."

Motor vznikal v kočárkárně
Vůz v lánském muzeu je k nerozeznání od originálu. Luboš Matoušek jej dával dohromady bezmála dva roky.

"Nasbíral jsem obrovské množství materiálů. Fotek stejně jako technických údajů, originální homologaci FIA a tak dále," říká pražský technik. Práci dokončil v roce, kdy je to pětadvacet let od zmíněné sezony, a navíc letos vzpomeneme desáté výročí Zdeňkovy tragické smrti. "Snad by se auto líbilo i Zdeňkovi," dodává Matoušek.

BMW 635 CSi Hartge

Nebýt osudové srážky s tramvají doma v Liberci v listopadu 1998, zajisté by dnes Zdeněk Vojtěch s jiskrou sobě vlastní vyprávěl, jaké že to závodění s BMW 635 CSi Hartge bylo. Oba byli s Břetislavem Engem velmi rychlí, ale zatímco "Slávek" byl spíše spolehlivým mužem v ústraní, "Zdenda" byl opakem – showmanem, jenž byl všude vidět.

"Bylo to v podstatě jako sen," vyprávěl držitel tří Zlatých volantů o roce 1983. "Všichni ti Stuckové, Questerové, Winkelhockové nechápali, co se to děje, že nějací Čechoslováci, kteří na závody přijeli s předělaným autobusem, jsou rychlejší než oni. Rok předtím jsem s Rakušanem Jo Gartnerem vyhrál závod ME v Zeltwegu, to Slávek nemohl kvůli popáleninám z Brna. Je to nejlepší výsledek historie, ale sezona 1983 byla pro nás ještě významnější."

Až k neuvěření vypadá historka o tehdejším výhradním ladiči bavorského motoru pro libereckou posádku. Stáj tehdy začala spolupráci s německou tuningovou firmou Hartge, nicméně motor měl v péči Ivan Smíšek.

BMW 635 CSi Hartge

Proslul výjimečnou pečlivostí a chytrostí, jak z agregátu dostat co nejvíc. Však jeho "kit" dával 308 koní proti 285 koňských sil továrního motoru Schnitzer. "A to jsme dělali motory u nás v paneláku, v kočárkárně! V pražské Krči jsme tehdy bydleli já i Ivan," dodává Václav Bervid.

Symbolickou tečku za působením bílo-modrého automobilu udělal na sklonku sezony 1983 Hans-Joachim Stuck, německý expilot F1, vítěz 24h Le Mans a mnoha dalších velkých bitev.

V rozhovoru pro renomovaný německý magazín Auto, Motor und Sport prohlásil, že nejlepším vozem ME cestovních vozů bylo československé BMW 635 CSi Hartge s výtečnou posádkou. "To pro nás bylo velké vyznamenání," dodal Václav Bervid.

Muzeum sportovních vozů Lány
Pozoruhodný vůz stejně jako desítky dalších exponátů včetně originálu Dallara Chevrolet Tomáše Engeho z Indy Racing League 2005, replik monopostů F1 Prost a Jordan či soutěžáckých speciálů Lancia Stratos nebo Audi Quattro jsou v k vidění od října do března vždy ve středu a v sobotu od 10 do 16 hodin a od dubna do září denně od 10 do 17 hodin (více ZDE). Vstupné je 50 korun.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....